Bon energetyczny 2024
Nabór wniosków o przyznanie bonu energetycznego rozpocznie się 1 sierpnia 2024 r. i potrwa do 30 września 2024 r.
Bon energetyczny jest świadczeniem pieniężnym przysługującym jednorazowo gospodarstwu domowemu jednoosobowemu, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 323 i 858) za 2023 r., zwanego dalej "przeciętnym dochodem za 2023 r.", nie przekraczała kwoty 2500 zł, oraz gospodarstwu domowemu wieloosobowemu, w którym wysokość przeciętnego dochodu za 2023 r. na osobę nie przekraczała kwoty 1700 zł.
W przypadku gdy wysokość przeciętnego dochodu za 2023 r. na osobę przekraczała kwoty, o których mowa wyżej, bon energetyczny przysługuje w wysokości różnicy między kwotą bonu energetycznego a kwotą, o którą został przekroczony przeciętny dochód za 2023 r. na osobę.
W przypadku gdy wysokość bonu energetycznego ustalona w ten sposób jest niższa niż 20 zł, bon nie przysługuje.
Dochód ustalany jest na podstawie ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
Na potrzeby składania wniosków o wypłatę bonu energetycznego przyjmuje się, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego. Liczba osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego jest ustalana na dzień złożenia wniosku o wypłatę bonu energetycznego. W przypadku gdy wniosek o wypłatę bonu energetycznego dla gospodarstwa domowego wieloosobowego złożyła więcej niż jedna osoba, ten bon jest wypłacany osobie w tym gospodarstwie domowym, która złożyła wniosek jako pierwsza.
Informujemy o tym, że Wójt, burmistrz lub prezydent miasta dokonuje weryfikacji wniosku o wypłatę bonu energetycznego, w szczególności w zakresie zgłoszenia lub wpisania głównego źródła ogrzewania do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
Dokonując weryfikacji wniosku o wypłatę bonu energetycznego, wójt, burmistrz lub prezydent miasta bierze pod uwagę w szczególności:
1) informacje wynikające z deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
2) informacje uzyskane w związku z postępowaniem o przyznanie:
a) świadczeń rodzinnych oraz dodatków do zasiłku rodzinnego
b) świadczenia wychowawczego
c) dodatku osłonowego,
d) dodatku mieszkaniowego;
e) dodatku elektrycznego,
3) dane zgromadzone w rejestrze PESEL oraz rejestrze mieszkańców.
Ile wynosi bon energetyczny?
Bon energetyczny przyznaje się w wysokości:
300 zł - gospodarstwu domowemu jednoosobowemu;
400 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 2 do 3 osób;
500 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 4 do 5 osób;
600 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.
W przypadku gdy główne źródło ogrzewania danego gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną i jest wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2023 r. poz. 2496), do dnia 1 kwietnia 2024 r., albo po tym dniu - w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych lub wpisanych po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o których mowa w art. 27g ust. 1 tej ustawy, bon energetyczny przyznaje się w wysokości:
600 zł - gospodarstwu domowemu jednoosobowemu;
800 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 2 do 3 osób;
1000 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 4 do 5 osób;
1200 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.
Bon energetyczny za okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. jest wypłacany jednorazowo.
I. Wymagane dokumenty:
-wniosek o przyznanie świadczenia „bon energetyczny” oraz klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych
Pobierz wzór wniosku i informację RODO
-deklaracja o formie odbioru informacji o przyznaniu bonu energetycznego
Pobierz deklarację odbioru bonu energetycznego
-w uzasadnionych przypadkach inne dokumenty/oświadczenia
Informacje przedstawione we wniosku o wypłatę bonu energetycznego składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
II. Opłaty:
Brak.
III. Termin załatwienia sprawy:
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego składa się odpowiednio wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania osoby, która go składa, zwanej dalej "wnioskodawcą", w terminie od dnia 1 sierpnia 2024 r. do dnia 30 września 2024 r.
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego złożony po terminie określonym w zdaniu pierwszym pozostawia się bez rozpoznania.
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego rozpatruje się w terminie 60 dni od dnia jego prawidłowego złożenia. Przyznanie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta bonu energetycznego nie wymaga wydania decyzji administracyjnej.
IV. Sposób załatwienia sprawy:
Wnioski będzie można składać:
-elektronicznie za pośrednictwem platformy ePUAP, aplikacja mObywatel;
-tradycyjnie (papierowo) – w Wydział Świadczeń Rodzinnych - Urząd Miejski w Szubinie budynek Kcyńska 34;
-za pośrednictwem Poczty Polskiej.
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej ten wniosek.
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta przesyła wnioskodawcy informację o przyznaniu bonu energetycznego na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej – o ile wnioskodawca wskazał adres poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę bonu energetycznego. W przypadku gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę bonu energetycznego, wójt, burmistrz lub prezydent miasta, odbierając ten wniosek od wnioskodawcy, informuje go o możliwości odebrania od tego organu informacji o przyznaniu bonu energetycznego.
Nieodebranie informacji o przyznaniu bonu energetycznego nie wstrzymuje wypłaty tego bonu
V. Komórka odpowiedzialna
Urząd Miejski w Szubinie
Wydział Świadczeń Rodzinnych
ul. Kcyńska 34
89-200 Szubin
VI. Tryb odwoławczy:
Strona ma prawo wnieść odwołanie od decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bydgoszczy za pośrednictwem Burmistrza Szubina w terminie 14 dni od daty doręczenia.
Wnioskodawca może jednorazowo wystąpić do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o korektę wysokości przyznanego bonu energetycznego w terminie 14 dni od dnia otrzymania tego bonu.
VII. Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego (tj. Dz. U. 2024 poz. 859);
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska;
Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych;
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego.