Procedura wydania dowodu osobistego
- Kolorowe zdjęcie w pozycji frontalnej w formacie 35 mm x 45 mm (szerokość x wysokość)
- Dowód osobisty lub paszport- do wglądu,
- Obowiązek informacyjny
Pobierz - obowiązek informacyjny
- Brak,
- Wydanie dowodu jest bezpłatne, niezależnie od tego, czy go zgubimy, zniszczymy lub zostanie nam skradziony. Nieodpłatnie dowód otrzymają też osoby, które będą się o niego ubiegały po raz pierwszy lub będą go musiały wymienić z powodu zmiany danych.
Warto przypomnieć, że według obowiązujących już przepisów dowody z nieaktualnymi danymi tracą ważność po czterech miesiącach.
- Do 1 miesiąca
- Wypełniony i podpisany wniosek wraz z fotografią należy złożyć osobiście w Urzędzie Miejskim w Szubinie, ul. Kcyńska 12 – Wydział Spraw Obywatelskich, pok. nr 14.
- Urząd Miejski w Szubinie, ul. Kcyńska 12,
Wydział Spraw Obywatelskich, pok. nr 14, tel: 52 391 07 43, poniedziałek, środa, czwartek, piątek w godz. 7:30 – 15:30,wtorek w godz. 7:30 – 17:30.
- Odwołanie wnosi się do Wojewody Kujawsko-Pomorskiego w Bydgoszczy, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2020 r. poz. 332 ze zm.)
- Termin ważności dowodu osobistego:
- Dowód osobisty jest ważny 10 lat od daty jego wydania.
- Postępowanie w sprawach wymiany lub utraty dowodu osobistego:
- W przypadku zmiany danych (PESEL-u, nazwiska, imienia) zawartych w dowodzie osobistym, należy niezwłocznie wystąpić o jego wymianę.
- W przypadku upływu terminu ważności dowodu osobistego należy wystąpić o wymianę dowodu osobistego nie później niż na 30 dni przed upływem terminu ważności dokumentu.
- Osoba, która utraciła dowód osobisty, jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić o tym najbliższy organ gminy lub właściwą ze względu na miejsce pobytu polską placówkę konsularną.
- Osoba, która utraciła dowód osobisty, jest obowiązana wystąpić niezwłocznie o wydanie nowego dokumentu do organu gminy.
- Zawiadomienie o utracie dowodu osobistego wymaga osobistego stawiennictwa osoby, która utraciła dowód osobisty, a w przypadku małoletnich lub osób ubezwłasnowolnionych – odpowiednio rodzica lub opiekuna prawnego, w urzędzie obsługującym organ gminy lub w urzędzie konsularnym.
- Organ gminy lub konsul wydaje osobie zawiadamiającej wolne od opłaty zaświadczenie o utracie dowodu osobistego zawierające dane identyfikacyjne podane przez zawiadamiającego oraz wzmiankę o podstawie ustalenia tożsamości.
- Posiadacz dowodu osobistego, któremu zwrócono znaleziony dowód osobisty, w przypadku gdy zawiadamia o utracie dokumentu, jest obowiązany przekazać dowód osobisty najbliższemu organowi gminy lub właściwej ze względu na miejsce pobytu polskiej placówce konsularnej.
- Tryb postępowania w sprawach unieważnienia dowodu osobistego:
- upływu ważności dowodu osobistego,
- utraty obywatelstwa polskiego przez jego posiadacza,
- odbioru dowodu osobistego wydanego w miejsce poprzedniego.
- po upływie 4 miesięcy od zaistnienia okoliczności zmiany danych w przypadku nie złożenia przez posiadacza dowodu osobistego wniosku o jego wymianę,
- zawiadomienia o jego utracie, zniszczeniu lub z dniem przekazania przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego.
- Dowód osobisty zostaje unieważniony po otrzymaniu dokumentów stanowiących podstawę unieważnienia z powodu:
- Wniosek o wydanie dowodu osobistego powinien zawierać:
- aktualną kolorową fotografię o jasnym tle, wymiary 35x45 mm, pokazującą wyraźnie oczy i przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej,
- fotografia odzwierciedlająca wizerunek osoby nie starsza niż 6 miesięcy,
- Wniosek składa się osobiście (w imieniu osoby nieposiadającej czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych składa rodzic, opiekun prawny lub kurator),
- Osoba obowiązana do posiadania dowodu osobistego może złożyć wniosek nie wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin,
- O niemożności złożenia wniosku o wydanie dowodu spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub inną niedającą się pokonać przeszkodę wnioskodawca powiadamia organ gminy, który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu wskazanym przez wnioskodawcę,
- Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie gminy, w którym został złożony wniosek.
- Odbiór dowodu osobistego wydanego osobie nieposiadającej czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga obecności tej osoby (nie stosuje się tego w przypadku, gdy osoba była obecna przy składaniu wniosku albo nie ukończyła 5 roku życia).